سبک آزاد

LinuxCon یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای مرتبط با لینوکس است. در کنفرانس سالیانه لینوکس معمولا همه کارشناسان و متخصصانی که در نوشتن کدهای لینوکس مشارکت دارند گرد هم می‌آیند. اما کنفرانس امسال یک سخن‌ران شاخص داشت. این شخص لینوس توروالدز بود، کسی که 24 سال پیش کار خود را در این حوزه آغاز کرد و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. لینوکس که روزگاری توسط شرکت‌های بزرگ مورد تمسخر قرار می‌گرفت این روزها نگاه‌های زیادی را به سمت خود جلب کرده است. درست است که رخنه‌های امنیتی بعضا قدرتمندی در آن شناسایی شدند اما باز هم بسیاری، لینوکس را به هر سیستم‌عامل دیگری ترجیح می‌دهند.
لینوس توروالدز در آخرین کنفرانس لینوکس که در سال جاری میلادی در دوبلین ایرلند برگزار شد، در مورد سیستم‌عامل لینوکس و آینده این سیستم‌عامل به بیان نکاتی پرداخت. در این کنفرانس لینوس سعی کرد ضمن پاسخ‌گویی به سؤالاتی در ارتباط با امنیت در سرزمین لینوکس، به تعامل و جایگاهی که لینوکس با سخت‌افزارهایی همچون پردازنده آرم خواهد شد، اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

با وجود آن‌که این روزها دیدگاه‌ها در مورد لینوکس فرق کرده و مخاطبان بیشتری به سوی لینوکس جذب شده‌اند، اما جامعه مرکزی لینوکس که وظیفه توسعه هسته لینوکس را بر عهده دارند، روزهای پر تلاطمی را پشت سر می‌نهند. بسیاری از نخبگان و طراحان برجسته از این پروژه کنارگیری کرده و رفته‌اند، مشکلات جانبی دیگری نیز در حال آمدن هستند. اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که لینوکس این روزها با آن مواجه است و در کنفرانس LinuxCon 2015 به آن اشاره گردید و حتا خود لینوس هم به آن اشاره کرد به خروج طراحان از این پروژه بزرگ باز می‌گردد. اما لینوس بدون آن‌که جزییات بیشتری را در این زمینه ارائه کرده یا بحث در این زمینه را باز کند سعی کرد دورنمایی از آینده لینوکس را در اختیار حضار قرار دهد. ما به ندرت لینوس را در زمان نطق یک سخنترانی در کنفرانس‌ها مشاهده می‌کنیم. او بیشتر سعی می‌کند، در مصاحبه‌ها یا در جلسات پرسش و پاسخ با مردم و مخاطبان به تعامل بپردازد. اما در Linuxcon2015 امسال، طرف او یک گزارش‌گر یا کارشناس ساده نبود. این‌بار مخاطب لینوس دریک هندل بود، فردی که سمت ریاست لینوکس و فناوری‌های منبع باز در اینتل را عهده‌دار است.  
در این گفتوگو دریک هندل در ارتباط با جایگاه و آینده این سیستم‌عامل سؤالاتی از لینوس پرسید و لینوس به آن‌ها جواب داد. هر چند پاسخ‌های لینوس به موضوع خیلی مهمی که بتوانند شما را تحت تأثیر قرار دهند اشاره‌ای نکرد، اما یکسری اظهارنظرهای جالبی را در این زمینه ارائه کرد. لینوس در پاسخ به پیش‌بینی او از آینده لپ‌تاپ‌های سال آینده میلادی چنین گفت: « باور من بر این است که سال 2016 سال لپ‌تاپ‌های آرم خواهد بود و بدون شک کروم بوک سراسر دنیا را خواهد گرفت، اما ما باید یادمان باشد بخش عمده‌ای از این کروم بوک‌ها مورد استفاده کاربران از پردازنده‌های آرم استفاده می‌کنند. اما بسیاری از کاربرانی که کروم بوک را خریداری می‌کنند، واقعا نمی‌دانند پردازنده مورد استفاده کروم بوک آن‌ها چیست، عمر مفید این پردازنده چقدر است و آیا پردازنده‌های آرم در مقیاس وسیعی گسترش پیدا خواهند کرد یا خیر.»

لینوس در این رابطه به سایت Linux.com  گفته است: «من خوشحال هستم که پردازنده‌های آرم در حال پیشرفت هستند. یکی از همین روزها، من ماشینی خواهم داشت که از پردازنده آرم استفاده خواهد کرد. این آرزو در سال جاری میلادی به واقعیت خواهد پیوست. 2016 سال لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های آرم است. »

لینوس در ادامه صحبت‌های خود افزود « این روزها مشکلی که ما با آن روبرو هستیم پیدا کردن طراحان و متخصصانی است که بتوانند هسته مرکزی لینوکس را حفظ کرده، آن‌را ارتقاء و نگهداری کنند. البته قبول دارم این یک مسئولیت چندان درخشان نیست و کسانی که این مسئولیت را قبول می‌کنند باید به‌طور معمول در هفت روز کاری هفته به ایمیل‌ها پاسخ دهند. پیدا کردن فردی با مجموعه مهارت‌های لازم و داشتن زمان لازم برای این‌کار، وظیفه سختی به شمار می‌رود.»

او در پایان صحبت‌های خود افزود اکنون لینوکس 25 ساله شده است. در شش ماه نخست سال جاری میلادی ما به تمام انتظارات خود در این زمینه رسیدیم. بسیاری از مشکلات توسط کاربران و کارشناسان لینوکس شناسایی شده و برطرف گردیدند. من هرگز تصور نمی‌کردم که مشارکت مردمی در خصوص این پروژه منبع باز تا به این اندازه گسترده باشد. اما من بیشتر مشتاق هستم تا میزان مشارکت و پیشرفت لینوکس را در 25 سال آینده مشاهده کنم و ببینم چه دستاوردهای جدیدی به لینوکس اضافه خواهند شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۷
عبدالرضا خواجه فینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی